Pokročilý řídící systém hlavního motoru raketoplánu (AMHS)

10. června 2007 v 11:27 | NASA, překlad Jana Šimková |  Raketoplán a jeho části
Během mise STS-117 poprvé fungoval na motoru Pokročilý "zdravotní" řídící systém (AMHS) - systém vylepšení motoru, který motor vypne okamžitě, jakmile zjistí jakoukoli anomálii.
AHMS sbírá a vyhodnocuje data z turbočerpadla a akceleromatru, měřiče vibrací turbočerpadla a průběžně kontroluje stav turbočerpadla. Pokud budou zjištěny vibrační anomálie, systém motor vypne. AHMS bude pouze v kontrolní formě i na dvou ostatních motorech Atlantis, to znamená, že sice bude vyhodnocovat data, ale motory nevypne.

Pouze v kontrolní formě byl AHMS i na jednom z motorů během mise STS-116 v prosinci 2006. Data z této mise ukázala, že systém pracoval, jak měl. Systém bude plně funkční a v aktivní formě na všech motorech během mise STS-118 raketoplánu Endeavour.

Raketoplán bude schopech opustit startovní blok díky 3 znovupoužitelným vysokce výkonným raketovým motorům. Každý z hlavních motorů je 14 stop dlouhý a na konci trysky má průměr 7,5 stop. Jeden motor váží cca 7 750 liber a výkon více než 12 milionů koňských sil, což se vyrovná sedminásbku výkonu Hooverské přehrady.

Motory pracují kolo 8,5 minut během startu a výstupu a spálí více než 500 000 galonů super-chlazeného tekutého vodíkového a kyslíkového paliva uloženého ve vnějších palivových nádržích (ET), připevněných zvenčí na spodek raketoplánu.

Tekutý kyslík je skladován při 298°F a tekutý vodík při 423°F. Motory vypnou, jakmile raketoplán pohybující se rychlostí cca 17 000 mil za hodinu dosáhne oběžné dráhy. Toto vylepšení motorů značně zvyšuje bezpečnost a spolehlivost letu. Vylepšení vyvinuté NASA MSFC v Huntsvillu v Alabamě je vlastně úpravou existujícího kontroloru hlavních motorů, což je počítač na motoru, který monitoruje a kontroluje chod hlavního motoru.

Tři hlavní motory vyčnívající ze záďové části raketoplánu poháněné tekutým kyslíkem a vodíkem dostanou raketoplán na oběžnou dráhu.

Úpravy zahrnují přidání pokročilého digitálnío signalizačního procesoru, zářením zlepšené paměti a nového softwaru. Tyto změny hlavního motoru poskytují kompletní možnost monitorovat a nahlížet na stav dvou kritických komponentů hlavních motorů raketoplánu - vysokotlakové palivové čerpadlo a vysokotlakové okysličovací čerpadlo.

Palivé a okysličovací turbočerpadlo provádí cca 35 000 a 28 000 otáček za minutu. Aby mohly pracovat tak extrémě rychle, používají vysoce specializované přepážky a přesně vyvážené komponenty. AHMS "obnovuje" užitková data z tří přítomných senzorů (akcelerometrů) namontovaných na na každém čerpadle, aby měřily vibrace čerpadel. Získaná data jsou ze senzorů přenesena k digitálnímu signalizačnímu procesoru AHMS nainstalovanému v kontroloru hlavního motoru.

Tento procesor analyzuje data ze senzorů 20x za sekundu, vyhledává vibrační anomálie, které by ukazovaly na nadcházející chybu v rotujícím komponentu čerpadla, jako třeba "břitu", pumpy, pohonu a přepážek. Pokud výchylka vibrací více překročí bezpečnou mez, kontrolní systém okamžitě vadný motor vypne.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama