Zpravodajství z mise Atlantis STS 117 - 1. až 8. den

10. června 2007 v 16:31 | Zbycho
Jak vypadá přelet ISS s raketoplánem ve velkém dalekohledu zde.
Sestřihy ze startu z pohledu kamer umístěných na přídavných motorech SRB, včetně dopadu SRB do moře zde (RealPlayer) nebo ke stažení zde (srbcam.wmv - lepší kvalita nebo srbcam.avi)
.............................................................................................................
Pátek 15.6. - 8. den
John Daniel Olivas při třetím výstupu do kosmu (EVA-3) opravil odchlíplou část obšívky na krytu hlavního motoru raketoplánu (Space Shuttle Main Engine - SSME). Astronaut byl k místu dopraven pomocí mechanického ramene raketoplánu. Olivas obšívku zašil a zajistil 21 sponami. Astronaut Reilly pracoval na generátoru kyslíku na modulu Destiny. Byl stažen starší díl slunečních panelů P6, který se při další misi raketoplánu přemístí na jiné místo na kosmické stanici. Výstup trval 7 hodin a 58 minut.
Sestřihy k puštění i stažení z 8. dne zde.
........................................................................................................................................................
Čtvrtek 14.6. - 7. den
Zvažuje se odklad odletu raketoplánu od ISS o další den (posádka již dostala příkaz šetřit energii), aby Rusové měli víc času na řešení problémů.
Problémy jsou již vážnějšího charakteru a jsou známy podrobnosti. Dovoluji si přetisknout zprávu od odborníka na kosmonautiku Antonína Vítka:
Počítače v systému SUDN (sistema upravlenija dviženijem i navigacii) řídí nejen motory modulu Zvězda (SM), ale také motory připojených lodí Progress. To, co je kritické, není jen zajišťování desaturace setrvačníků CMG a zvyšování dráhy stanice, aby postupně moc neklesala (to je dlouhodobá záležitost a není třeba na to tak spěchat), ale prvořadá je otázka tzv. "collision avoidance menauvers", tedy úhybných manévrů, aby se stanice vyhnula nějakým větším kusům kosmického smetí. To může nastat téměř zcela nečekaně. Kdyby taková situace nastala po odletu STS-117 a v ruském segmentu by nefungoval systém SUDN, tak je to průšvih, protože Progressy se nedají přímo řídit; řízení - i ruční - musí jít přes počítače stanice. Přímo to jde jen u Sojuzů, ale nepřichází v úvahu vyplácat pohonné látky Sojuzu na zachraňování stanice. Znamenalo by to sbalit se a uprchnout na Sojuzu ze stanice.
Zpráva NASA:
Ruští letoví dispečeři budou pracovat přes noc aby vyřešili problém s počítači ruského segmentu, které mají na starosti záložní řízení polohy a úpravu výšky oběžné dráhy. Momentálně se o polohu starají řídící gyroskopy stanice, zatímco jako záloha jsou motory raketoplánu.
Oficiální činitelé NASA říkají, že se podobná počítačová selhání stala již v minulosti, ale ještě nikdy nepostihly všechny tři řady ruských počítačů takovýmto způsobem, aby se nemohly samy resetovat. Americká sekce stanice má vlastní počítače, ovšem ty jsou závislé na ruských.
Optimističtější zprávy přicházejí z ČTK. Plán opravy natržené obšívky v obrazech zde.
Sestřihy k puštění i stažení ze 7. dne zde.
........................................................................................................................................................
Středa 13.6. - 6. den
Dnešní výstup EVA-2 (Extra Vehicular Acticity) měl opět zpoždění. Misi STS 117 provází menší neustálé problémy, ovšem ty neohrožují dosavadní úkoly mise, které se uskutečňují. Dnes došlo na problémy s komunikací, k výpadku gyroskopů, k výpadku navigačního počítače a falešnému požárnímu poplachu.
Sestřihy k puštění i stažení z 6. dne, včetně druhého výstupu do kosmu (EVA-2) zde.
........................................................................................................................................................
Úterý 12.6. - 5. den

Dnes se spožděním proběhlo roztažení slunečních panelů. Od 21:33 by měla mýt posádka osobní volno.
NASA rozhodla o prodloužení mise raketoplánu o dva dny. Jednak aby bylo více času na dokončení všech úkolů, ale především na opravu odchlípnuté části izolace na zádi raketoplánu (viz. obrázek v pravo).
Předpokládá se nyní, že se oprava udělá při třetím výstupu do kosmu (EVA-3) a původní obsah EVA-3 se přesune na nový, čtvrtý výstup (EVA-4), který proběhne v neděli 17.6.
Dnes se budou testovat způsoby opravy. Zatím se preferují dvě možnosti. Buď použití šicí soupravy na opravu padáků s ocelovým drátkem nebo použití sešívačky hlubokých poranění kůže ze soupravy první lékařské pomoci.
Důvod, proč se rozhodlo opravit obšívku:
Předchozí větší poškození obšívky FRSI na OMS byly na STS-1, STS-3, STS-9, STS-41B, STS-41G, STS-51B, STS-99 (viz. obrázek dole), která se samozřejmě neopravavala a nic se nestalo. Tentokrát je odtržený cíp (15 x 10 cm) orientován tak, že proudící vzduch "zahání" směrem do díry, která v obšívce zůstala. Protože trup modulu OMS je z uhlík-epoxidového laminátu, hrozí nebezpečí poškození jeho konstrukce. (Místo může být teoreticky namáháno do 500 st. C). Byť poškození stěny modulu by nemělo mít vážnější důsledky pro raketoplán, zamenalo by to vyřazení modulu na delší dobu ze služby. I když má NASA těchto modulů víc a vyměňuje je občas při poletové údržbě, není to žádoucí. Nutno podotknout, že se nejedná o poškození tepelného štítu raketoplánu.
Sestřihy k puštění i stažení z 5. dne zde

........................................................................................................................................................

Pondělí 11.6. - 4. den
Úkolem čtvrtého dne bylo především připojení příhradové konstrukce ITS-S3/S4 k ITS-S1 při prvním výstupu do volného prostoru EVA-1 (Extra Vehicular Acticity). Samotný výstup kosmonautů z modulu Quest měl velké spoždění pro problémy s řídícím systémem stabilizace kosmické stanice ISS setrvačníky CMG (Control Moment Gyroscope). Došlo k zasycení silových setrvačníků CMG. Bylo nutno je odpojit a zapnout všechny brzdy na manipulátoru SSRMS (Canadarm), aby se nerozkýval a neutrhl se zavěšeným dílem S3/S4. Tím se zdrželo přisunutí S3/S4 ke kontaktu a následného uzamknutí dočasných zámků - zašroubovávání 4 šroubových spojů (dělají to servomotory). Teprve po zašroubování 3 šroubů je spojení segmentů definitivní a může se odpojit manipulátor SRMS od konstrukce S3/S4. K zahájení závěrečných příprav výstupu kosmonautů (a zejména k dekompresi přechodové komory) se smělo přistoupit až poté, co byly automaticky zašroubovány nejméně 3 ze 4 šroubů, spojujících S1 s S3. Proto se museli Reilly a Olivat trošku flákat v modulu Quest. (zdroj Antonín Vítek)
Informace k natržené obšívce
Utržený roh jednoho kusu obšívky na levém modulu OMS se bude opravovat. Stihnou-li to, pak během EVA-3, pokud ne (v případě nutnosti ruční asistence při zatahování panelu SWA na P6) pak bude k tomu účelu naplánovaná EVA-4. Počítají použití "špendlíků" a vázaček. Zatím se technika způsobu opravy vymýšlí a bude se testovat. (zdroj Antonín Vítek)
Sestřihy k puštění i stažení ze 4. dne zde.
........................................................................................................................................................
Neděle 10.6. - 3. den

Hlavním úkolem dnešního dne bylo spojení s ISS a uvolnění kontrukce ITS-S3/S4 z nákladového prostoru raketoplánu.
Něco bouchlo do náběžné hrany křídla, proto se příslušné místo speciálně prozkoumá. Již dříve bylo rozhodnuto, že se udělá průzkum povysunuté ucpávky mezi dlaždicemi pod přídí raketoplánu blízko přední podvozkové šachty. Náraz byl jen asi 20x slabší, než by to mělo panely RCC poškodit.
Sestřihy k puštění i stažení z 3. dne zde.
Zde si můžete stáhnout animaci vyndání a umístění nosníku ITS-S3/S4
.......................................................................................................................................................
Sobota 9.6. - 2. den
Při kontrole tepelného izolace raketoplánu ramenem OBSS byla zjištěno odkryté místo. Je to v přední části krytu levobočního modulu OMS (hlavních motorů). Odkryté místo má tvar pravoúhlého trojúhelníku s odvěsnami cca 15 x 10 cm. Jedná se o textilní pružnou izolaci FRSI (Felt Reusable Surface Insulation) z Nomexové plsti, která se používá v místech, kde teplota během návratu nepřekročí 400 st. C. (zdroj A. Vítek)
Odkaz na článek o trhlině.
OBSS system
15 metrů dlouhé rameno využívá existující systém dálkové manipulace a umožňuje posádce monitorovat citlivé části raketoplánu včetně náběžných hran křídel a spodní části trupu.
Sestřihy k puštění i stažení z druhého dne, včetně velmi detailního záběru na odkryté místo zde.
Zde video pouze se záběry odkrytého místa.
........................................................................................................................................................
Pátek 8.6.2007 - 1. den
Sestřihy k puštění i stažení z prvního dne, včetně startu zde.
Video startu zde.
Sestřihy z různých kamer zde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 teri teri | E-mail | 13. června 2007 v 15:53 | Reagovat

Mate to moc pekne zpracovane a dobre se to cte. Dekuju

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama