Zpravodajství z mise Atlantis STS 117 - 9. až 15. den

18. června 2007 v 19:14
Jak vypadá přelet ISS s raketoplánem ve velkém dalekohledu zde.
Sestřihy ze startu z pohledu kamer umístěných na přídavných motorech SRB, včetně dopadu SRB do moře zde (RealPlayer) nebo ke stažení zde (srbcam.wmv - lepší kvalita nebo srbcam.avi)
......................................................................................................
Časové údaje jsou reálné v SELČ. Aktualizace 24.6. v 19:50.
PŘISTÁNÍ - Pátek 22.6. - 15. den
Ve čtvrtek ve 22:47 SELČ byla pomocí motorů RCS zvýšena rychlost, aby se urychlila první možnost přistání na Edwards AFB, vzhledem k nepříznivým předpovědím počasí (silný vítr).
Poté byl v pátek na oběhu 219 učiněn ve 20:43 SELČ brzdící manévr pro přistání na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Raketoplán dosedl na přistávací dráhu ve 21:49 SELČ.
Raketoplány přistávají jako kluzáky bez jakéhokoliv pohonu. Svou vysokou kosmickou rychlost zbrzdí o atmosféru Země, poté ji ještě snižuje úhybnými manévry a nakonec naváděcí otočkou o 360 stupňů před přistávací dráhou. Přistává zhruba 7x strměji a 20x rychleji než dopravní letadlo. Vše probíhá automaticky, pilot řízení přebírá až před přistávací dráhou.
Přistání Raketoplánu Atlantis STS 117 k puštění i stažení dne zde nebo delší video s otočkou zde. Posádka po přistání u Atlantisu zde.
........................................................................................................................................................
Čtvrtek 21.6. - 14. den
Předpověď počasí pro základnu KSC (Kennedy Space Center) je stále dost špatná - velká oblačnost s možností bouřek. Záložní letiště Edwards AFB na dnešek nebylo vůbec aktivováno, protože NASA má ještě další dny na odkládání přistání a ani na něm dnes není počasí v normně. Zítra je dobrá předpověď jen pro základnu letiště Edwards AFB. KSC a třetí záložní letiště (nejhorší možnost) White Sands v New Mexico předpovídají bouřky.
17:50 - První termín přistání v 19:55 zrušen! Počasí se ještě zhoršilo
19:30 - Druhý dnešní termín přistání byl odvolán, další pokus bude v pátek 22.6.
Velitel, pilot a letoví specialisti jsou ve skafandrech a všichni jsou upoutáni v křeslech. Byl deaktivován systém pro odstraňování oxidu uhličitého (bez něj se posádka obejde po 24 hodin bez navýšení CO2 ). Byly provedeny závěrečné aktualizace údajů pro brzdicí manévr a zkoušky vychylování motorů OMS (Orbital Maneuvering System).
Byla deaktivována palubní kuchyně a palubní záchod WCS (Waste Collection System). Byly provedeny přípravy motorů OMS (Orbital Maneuvering System) ke spuštění a uzavřeny odvětrávací ventily nákladového prostoru.
........................................................................................................................................................
Středa 20.6. - 13. den
Středa patřila přípravám k přistání. Uklízel se prostor raketoplánu, žádné předměty nemohou volně poletovat a ukládal se náklad na obytné palubě raketoplánu. Byly provedeny kontroly a zkoušky k přístání: kontrola řídicího systému FCS (Flight Control System), zkušební spuštění hydraulického čerpadla APU-1 (Auxilliary Power Unit) a zkušební zážeh motorků RCS (Reaction Control System). Konala se telekonference s řídicím střediskem k chystanému přistávacímu manévru a společná tisková videokonference. Nakonec došlo k zaklopení antény pro spojení v pásmu Ku do nákladového prostoru.
Sestřihy k puštění i stažení z 13. dne zde.
........................................................................................................................................................
Úterý 19.6. - 12. den
Úterní den proběhl dle plánu. Instalovala se kamera do průzoru v poklopu stykovacího modulu ODS (Orbiter Docking System). Byly zapojeny systémy počítačů B a C. Další průběh byl ve znamení přípravy odletu raketoplánu od stanice ISS. V 16:42 se raketoplán odpojil od tunelu PMA-2 (Pressurized Mating Adapter) komplexu ISS a provedl inspekční otočku kolem ISS o 360 stupňů a první snímky stanice v novém složení. Během odletu byly pozorovány poletující neznámé objekty. Byl proveden průzkum stavu tepelné ochrany náběžné hrany pravé a levé části křídla a přídě raketoplánu přístroji OBSS.
Video k puštění i stažení z odpoutání Atlantisu od ISS zde. Sestřihy k puštění i stažení z 12. dne zde.
........................................................................................................................................................
Pondělí 18.6. - 11. den
Zprovoznění otočného spoje SARJ mezi S3 a S4 a převzetí řízení orientace a stabilizace komplexu ISS po převedení raketoplánu do nestabilizovaného letu ruskými počítači proběhlo v pořádku. Posádka měla půl den osobní volno, ale bylo vidět, že se balilo a uklízelo. Proběhl částečný průzkum povrchu raketoplánu kamerou. Na ISS byla z raketoplánu přenesena poslední voda (v nádržkách CWC - Collapsible Water Container). Proběhlo rozloučení posádek raketoplánu a ISS a uzavření průlezů.
Sestřihy k puštění i stažení z 11. dne zde.
........................................................................................................................................................
Neděle 17.6. - 10. den
V neděli se uskutečnil poslední výstup do kosmického prostoru (EVA-4), při kterém Forrester a Swanson zprovoznili otočný spoj SARJ (Solar Alpha Rotary Joint), jenž umožňuje natáčení všech následujících dílů příhradové konstrukce, včetně slunečních panelů za sluncem. Dále položili kabeláže sítě LAN mezi moduly Unity a Zarja a uvolnili šrouby u krytu MMOD. Probíhala také demnotáž GPS-4 antény a demontáž jednoho závěsu antény pro pásmo S. Celý výstup trval 6 hodin a 29 minut, o minutu méně oproti plánu.
Sestřihy k puštění i stažení z 10. dne zde.
........................................................................................................................................................
Sobota 16.6. - 9. den
Všechny počítače CVM a TVM (3 + 3) jsou zprovozněny, takže se nepočítá s prodloužením pobytu Atlantis u ISS o další den. V pondělí 18.6. na začátku letového dne by posádka měla udělat komplexní zkoušku řízení orientace včetně zkušební desaturace. Vypojené systémy jsou postupně zapínány. Vzduch pracuje jak má, Elektron je sice zapojen, ale jen v pohotovostním režimu (standby). Klimatizace by měla být zapojena nejpozději do pondělí 18.6.
Začaly (z dosud nejasné příčiny) haprovat předřazené přepěťové jističe, které vyhazovaly zdrojové jednotky těchto počítačů. Osciloskopem byla proměřována kvalitu proudu, dodávaná do ruského segmentu, ale všechno bylo v naprostém pořádku. Řešení nakonec bylo takové, že bylo nejprve uděláno provizorně přemostění u dvou dvojic přepěťových jističů počítačů a pak to fungovalo (další přepěťové jističe jsou přímo uvnitř zdrojových jednotek počítačů, takže jištění tam zůstává). Potom počítače vypojili, aby přemostění zafixovali (udělali trvalé) a znova je zapojili v režimu autotestování. Protože vše bylo v pořádku, udělali to samé ještě u třetí dvojice CVM + TVM.
Původně se uvažovalo i o takovém řešení, že by část funkcí převzaly počítače na americkém segmentu, a německé počítače z ruského segmentu by odvezli na zemí Atlantisem.
Sestřihy k puštění i stažení z 9. dne zde.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama